wtorek, 6 lutego 2018

Chleb pszenno-żytni z garnka żeliwnego



Chleb pszenno - żytni na zakwasie, z garnka żeliwnego

Składniki: 


  • 250 g mąki pszennej typ 450
  • 250 g mąki żytniej typ 720
  • 200 g aktywnego zakwasu żytniego
  • 300 ml letniej wody
  • łyżka oleju
  • łyżeczka soli


Przygotowanie:

Mąki, zakwas, olej, sól i wodę umieszczamy w misce i wyrabiamy ciasto mikserem/robotem kuchennym ok 5 min. 

Wyrobione ciasto przykrywamy ściereczką i  odkładamy w ciepłe miejsce na 3 godz. - 4 godz. aby podwoiło swoją objętość. Po tym czasie osypujemy ciasto mąką i formujemy okrągły bochenek. Przekładamy go do koszyka wiklinowego lub miski osypanej mąką, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 2 godz. aż chleb nam wyrośnie. 

Pod koniec czasu wyrastania bochenka rozgrzewamy w piekarniku garnek żeliwny - (garnek wstawiamy do piekarnika, ustawiamy temp. 250'C i czekamy aż piekarnik uzyska tą temperaturę) Gdy chleb nam już wyrośnie to przekładamy go do rozgrzanego garnka żeliwnego. Garnek wkładamy do piekarnika. Chleb pieczemy przez 15 min. w 250'C i 25 min. w 200'C. Upieczony chleb studzimy na kratce kuchennej. Smacznego :)



19 komentarzy :

  1. Pyszny oraz wygląda fajnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda bardzo dobrze. Ciekawe jak smakuje taki chleb. Preferuje dietetyczne bo się odchudzam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Skorzystałam z przepisu i chlebek jest bardzo pyszny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę 😊 Nie sądziłam, że ktoś tu jeszcze zagląda atym bardziej korzysta z przepisów. Jaka miła niespodzianka. Dziękuję 😍😍😍😍

      Usuń
  4. Wygląda przepięknie taki chlebek.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zawsze nosiłam się z zamiarem wypiekania bułek/chleba samej w domu. Jednak przepisy na ciasto na zakwasie, drożdże oraz ilość poświęconego czasu skutecznie mnie odstraszały.
    Ostatnio jednak dostałam w prezencje robota kuchennego. Zmieniłam też pracę - dzięki czasu mam trochę więcej czasu w domu. No i postanowiłam wypróbować kilku wypieków. Bułki już za mną i przyznam całkiem mi wyszły. Dzisiaj będę testować Twój przepis na chlebek. Trzymajcie kciuki. Mam nadzieję, że wyjdzie taki apetyczny jak na zdjęciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło czytać takie komentarze. Życzę samych udanych wypieków i czekam na dalsze informacje w sprawie odkrywania swojej pasji do wypiekania pieczywa :) Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Nie ma to jak własny chlebek. Zupełnie inny, niepowtarzalny smak :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Własny chleb jest najlepszy. Odkąd w domu robimy własny, sklepowy mi już nie smakuje.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda pysznie. Ciekawe jak smakuje? :) Przypuszczam, że taki jeszcze ciepły musi być obłędny...

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny wpis! Muszę zaglądać na Twojego bloga częściej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam zaglądać na Twojego bloga! Super przepis.

    OdpowiedzUsuń
  11. Narobiłaś mi smaka:) Ale ja sobie robię zwykle żytni:)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz bardzo cieszy :) Komentarze mile widziane :) Na różnego rodzaju pytania i prośby odpowiem :)