wtorek, 19 maja 2015

Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną - Majowa Piekarnia

W maju po raz kolejny dołączyłam do wspólnego wypiekania organizowanego przez Amber. Tym razem piekliśmy chleb z dodatkiem kaszy gryczanej tak, tak dobrze czytacie :) Od dłuższego czasu przymierzałam się do upieczenia chleba z dodatkiem kaszy i stwierdziłam, że ten czas właśnie naszedł w miniony weekend :)

Mieliśmy do wyboru zakwas lub drożdże. Ja wybrałam zakwas bo wolę "ciężkie" chleby :) Z drugiej strony niech mój zakwas "Harold" zbytnio nie odpoczywa :D 

Przepis na chleb wydaję się pracochłonny ale to bardzo mylne stwierdzenie :) Mieszasz, odstawiasz i czekasz. Pieczesz, delektujesz się smakiem aromatycznego, wilgotnego, gryczanego chleba :) Polecam ! U mnie będzie gościł często :)



Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną
Zaczyn:
  • 2 łyżki zakwasu żytniego
  • 210 g wody
  • 165 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)
Wymieszać, przykryć szczelnie, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-24 godziny.

Ciasto właściwe:
  • 1/2 szklanki kaszy gryczanej – po ugotowaniu 1 pełna szklanka kaszy
  • cały zaczyn
  • 160 g letniej wody
  • 1/4 łyżeczki drożdży instant – pominęłam, jeśli mamy mocny zakwas, można spokojnie pominąć
  • 2 łyżeczki soli morskiej
  • 2 łyżeczki płynnego miodu
  • 300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)

Do wody dodać zaczyn, wymieszać, dodać resztę składników, miksować na średnich obrotach ok. 1-2 minuty.

Przełożyć do foremki wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami (ja wysypałam ziarnami słonecznika), odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto ma wypełnić foremkę do brzegów. Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym. Piec 15 minut w 220 st. C, 45 minut w 190 st. C. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.

Drożdżowa wersja chleba orkiszowego z kaszą gryczaną dostępna u Trufli

Dzięki wszystkim za wspólne pieczenie :) "Widzimy" się w czerwcu :)

zBLOGowani.pl

19 komentarzy :

  1. Też lubię ciężkie chleby, więc masz u mnie plusiora za zakwas :D
    Możesz mi wysłać kawałek? Bo uwielbiam domowe chlebki ♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie upieczony!
    I nam smakował wybornie.
    Bardzo miło, że byłaś z nami w maju.
    Czerwcowa Piekarnia zaprasza już wkrótce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie Ci się udał. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ładnie wyrósł. Kaszy gryczanej jeszcze do chleba nie dodawałam, więc czuję, że muszę tego spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie Ci się udał ten chleb. Cieszę się, że smakował:-). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie Ci się upiekł :).
    Do następnego !

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepięknie wyrośnięty!
    U mnie były obie wersje i obie smaczne, ale zakwasowa smaczniejsza.;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nam równiez smakował :)
    A Twoje bochenki piękne!
    Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. U nas również będzie często gościł, bo jest pyszny:). Dziękuję za wspólne pieczenie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. I ja wolę chleby na zakwasie. Pięknie Ci wyszedł:-) Dzięki za wspólny czas:-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jest idealny, niczym z piekarni, a nawet lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Domowe najlepsze :) Bardzo ładnie Ci wyszedł :)
    Może kiedyś będę miała okazję zrobić z tego przepisu i spróbować smak :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie ciężkie chleby lubię najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetnie upieczony bochenek! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda wspaniale, a z bzem prawdziwie majowo, pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ewentualny chlebek na drożdzach?jakie proporcje zamiast zakwasu?

    OdpowiedzUsuń
  17. Serdecznie zachęcamy do dodania przepisu do akcji "Kipi kasza" na zBLOGowanych. Najciekawsze przepisy mają szanse na nagrody :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak u Ciebie pięknie, majowo!! Chlebek wzorcowy, dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz bardzo cieszy :) Komentarze mile widziane :) Na różnego rodzaju pytania i prośby odpowiem :)