wtorek, 19 maja 2015

Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną - Majowa Piekarnia

W maju po raz kolejny dołączyłam do wspólnego wypiekania organizowanego przez Amber. Tym razem piekliśmy chleb z dodatkiem kaszy gryczanej tak, tak dobrze czytacie :) Od dłuższego czasu przymierzałam się do upieczenia chleba z dodatkiem kaszy i stwierdziłam, że ten czas właśnie naszedł w miniony weekend :)

Mieliśmy do wyboru zakwas lub drożdże. Ja wybrałam zakwas bo wolę "ciężkie" chleby :) Z drugiej strony niech mój zakwas "Harold" zbytnio nie odpoczywa :D 

Przepis na chleb wydaję się pracochłonny ale to bardzo mylne stwierdzenie :) Mieszasz, odstawiasz i czekasz. Pieczesz, delektujesz się smakiem aromatycznego, wilgotnego, gryczanego chleba :) Polecam ! U mnie będzie gościł często :)



Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną
Zaczyn:
  • 2 łyżki zakwasu żytniego
  • 210 g wody
  • 165 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)
Wymieszać, przykryć szczelnie, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-24 godziny.

Ciasto właściwe:
  • 1/2 szklanki kaszy gryczanej – po ugotowaniu 1 pełna szklanka kaszy
  • cały zaczyn
  • 160 g letniej wody
  • 1/4 łyżeczki drożdży instant – pominęłam, jeśli mamy mocny zakwas, można spokojnie pominąć
  • 2 łyżeczki soli morskiej
  • 2 łyżeczki płynnego miodu
  • 300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)

Do wody dodać zaczyn, wymieszać, dodać resztę składników, miksować na średnich obrotach ok. 1-2 minuty.

Przełożyć do foremki wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami (ja wysypałam ziarnami słonecznika), odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto ma wypełnić foremkę do brzegów. Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym. Piec 15 minut w 220 st. C, 45 minut w 190 st. C. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.

Drożdżowa wersja chleba orkiszowego z kaszą gryczaną dostępna u Trufli

Dzięki wszystkim za wspólne pieczenie :) "Widzimy" się w czerwcu :)

zBLOGowani.pl

19 komentarzy :

  1. Też lubię ciężkie chleby, więc masz u mnie plusiora za zakwas :D
    Możesz mi wysłać kawałek? Bo uwielbiam domowe chlebki ♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie upieczony!
    I nam smakował wybornie.
    Bardzo miło, że byłaś z nami w maju.
    Czerwcowa Piekarnia zaprasza już wkrótce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie Ci się udał. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ładnie wyrósł. Kaszy gryczanej jeszcze do chleba nie dodawałam, więc czuję, że muszę tego spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie Ci się udał ten chleb. Cieszę się, że smakował:-). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie Ci się upiekł :).
    Do następnego !

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepięknie wyrośnięty!
    U mnie były obie wersje i obie smaczne, ale zakwasowa smaczniejsza.;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nam równiez smakował :)
    A Twoje bochenki piękne!
    Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. U nas również będzie często gościł, bo jest pyszny:). Dziękuję za wspólne pieczenie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. I ja wolę chleby na zakwasie. Pięknie Ci wyszedł:-) Dzięki za wspólny czas:-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jest idealny, niczym z piekarni, a nawet lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Domowe najlepsze :) Bardzo ładnie Ci wyszedł :)
    Może kiedyś będę miała okazję zrobić z tego przepisu i spróbować smak :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie ciężkie chleby lubię najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetnie upieczony bochenek! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda wspaniale, a z bzem prawdziwie majowo, pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ewentualny chlebek na drożdzach?jakie proporcje zamiast zakwasu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast zakwasu proszę użyć drożdże.

      Usuń
  17. Serdecznie zachęcamy do dodania przepisu do akcji "Kipi kasza" na zBLOGowanych. Najciekawsze przepisy mają szanse na nagrody :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak u Ciebie pięknie, majowo!! Chlebek wzorcowy, dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz bardzo cieszy :) Komentarze mile widziane :) Na różnego rodzaju pytania i prośby odpowiem :)